A MÁV-START új elővárosi vonatai számomra mindig is nagy előrelépést mutattak a hazai vasúti közlekedésben. Kétségkívül korszerűek, komfortosak, modernek, európai színvonalúak a MÁV által üzembe állított FLIRT motorvonatai!
De a MÁV utastájékoztatásának színvonala meg a béka segge alatt van annyira, hogy szegény béka ijedten tekinget maga alá, s nézi a tátongó szörnyű mélységet!
Tárnok - Déli pályaudvar viszonylatban a menetidő 24 km-es távon 24 perc!!! Azaz percenként egy kilométer! Tehát 60 km/h-ás az átlagsebesség! Ha valaki nem érzékelné ennek mibenlétét, az előtt például azt a tény szeretném feltárni, hogy a zónázó Érd és Tárnok közötti szakaszon 118 km/h sebességet közlekedik! Urambocsá' ez bizony gyorsvonati sebesség. S ettől is olyan komfortos a zónázás vonattal, s kevésbé vonzó busszal vagy kocsival ingázni a fővárosba.
Sajnos a mai napon ezt a MÁV-nak sikerült egy negatív világcsúccsal lerombolnia! Mivel a hivatalos menetrend szerint, kis késéssel induló 4537-es zónázó Tárnokról a Déli pályaudvarra érve 32 perces késést sikerült produkálnia!
Sokan hördülnek majd fel és nem értik felháborodásomat, mert a MÁV tud ennél nagyobb késést is összehozni. Azonban felhívnám a szíves figyelmüket - velük egyetértve, s őket megértve -, arra az egyszerű tényre, hogy a MÁV és az állam sok milliárdot költött egyes pályaszakaszok és vasútbiztonsági rendszerekre, s ezzel teremtette meg az elővárosi vasútközlekedés gyorsaságát!
Másrészt a vasúti közlekedés egyik elsődleges és legfőbb szempontja a biztonságos közlekedés! Tehát, ha ezt a biztonságot bármilyen tényező veszélyezteti, a vonat vagy csökkentett sebességgel közlekedik vagy megáll!
Teljesen ésszerű volt, hogy a szakaszt felügyelő vasútirányítók egy műszaki hiba miatt lassították a szerelvény mozgását, majd késleltették Érdnél és megfogták Kelenföldnél.
Az viszont már teljesen érhetetlen, hogy miért nem adott tájékoztatást a MÁV az utasok részére!!!
Ugyanis a vonaton tartózkodó jegyellenőrök rendelkeznek szolgálati mobiltelefonnal, kapcsolatban állnak menet közben a vonatvezetővel, kaphatnak üzenetet arra az eszközre, amivel ellenőrzik a jegyeket. A vonatvezető folyamatos kapcsolatban áll a szakaszt felügyelő menetirányítóval. Ezekben a motorvonatokban a vonatvezető a beépített hangosbemondó rendszeren keresztül tudja tájékoztatni az utasokat a késés okáról. Az állomások egymással on-line kapcsolatban vannak, azaz az érdi állomás vélhetően tudta, hogy nem fogják beengedni vagy onnan továbbengedi a szerelvényt a Déli pályaudvarra.
De senki nem mondott semmit! (Egyszer hangzott el a vonaton, hogy "technikai okok miatt történik a várakozás")
Természetes volt az utasok reakciója. Sokan idegesen nézegették az órájukat, mások morgolódtak, az szájkaratésok meg indokoltak...
A jegyellenőrök, a vonatkísérő, a vonatvezető viszont nem tudott semmit!!
Érdeklődtem a jegyellenőröktől, de azt válaszolták, hogy nem kaptak felvilágosítást sem ők, sem a vonatvezető!
Jól látszik, hogy ebben az időszakban valami műszaki probléma adódhatok a Kelenföldi pályaudvaron, mert itt torlódott fel a forgalom:
Egy dolog miatt morgok, de nagyon!
Ha a Kelenföldi pályaudvar személyzete és a forgalom biztonsági felelőse jól tudta, hogy nem engedheti tovább a szerelvényt a Déli pályaudvar felé, akkor miért nem mondták be a pályaudvaron és az ott rekedt vonatokon:
"Tisztelt Utasaink!
A szerelvények vasútbiztonsági okok miatt állnak!
A hiba elhárítása a biztonságos közlekedés feltétele!
Kérjük szíves megértésüket, s köszönjük türelmüket!"
S itt valósult volna meg a korszerű technikára épült elővárosi közlekedés és a kulturált, magas színvonalú utastájékoztatás!!!
De lehet, hogy véleményemmel egyedül vagyok, s ez csak egy "különvélemény"...
Tisztelettel: Erdős Zoltán (Williamspear)