Nem hiszem, hogy elégszer mondhatjuk el! Halálos, súlyos vagy könnyebb baleseteket közlő hírek egyre csak szaporodnak napjainkban. S valahol azt az emberi hozzáállást tapasztalom közéletünkben, amikor a TV előtt ülve vagy a rádiót hallgatva szörnyülködünk, elítélünk, majd a közutakra, autópályára kiérve mi alakítunk ki veszélyhelyzetet teremtő helyzetet.
Még mindig nincs bennünk kellő felelősségtudat! Sokszor ön- és közveszélyesek vagyunk!
A közelgő hétvégére az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján az M7-es szakaszán és a Balaton környékén péntektől vasárnapig 35-40 °C várható napközben.
Várhatóan hasonló lesz, rögtön itt az első figyelmeztető jel!
Az természetes, hogy ilyen hőségben mindenki vágyik a vízpartra és a fővárosból a Velence tavat, de főképpen a Balatont célozza meg. Az is teljesen érthető, hogyha van autója, akkor, ha már "úgy is megvettem az autópálya matricát 10 napra / hónapra, uccu neki be a kocsiba" elvén pénteken, kora délután vagy szombat reggel irány a Balaton!
A vízhez vágyok ilyen tömegére sajnos az M7-es autópálya viszont nincs felkészülve! Ennek rendszeres következményei a balesetek - sajnos néha halálos -, koccanások, hozadéka az idegőrlő dugók, várakozás s egyre idegesebb vágyakozás, hogy végre elérjük a vízpartot.
Autóvezetési kultúránkról, jártasságunkról a pénteki, nagy balatoni, M7-es rodeón szoktunk tanúbizonyságot mutatni, SAJNOS! Ebből szeretnék néhány gyöngyszemet megosztani, azzal a "különvéleményemmel" kiegészítve, hogy igyekszem jó tanácsaimmal segíteni ezek elkerülését.
1.) Minden kocsinál van gyorsabb kocsi: Nem rossz, ha tisztában vagyunk autónk tulajdonságaival (teljesítmény, gyorsulás, féktávot befolyásoló tényezők, kockázatcsökkentő biztonsági berendezések). Számomra az egyik legértelmetlenebb próbálkozásnak tűnik, amikor egy kis teljesítményű kocsival a belső sávban "csapatja" a motor szétesésének határáig a cica vagy az ocso-macsó, mert ugye "csobizni-kéne-má-a-balcsiban" elv az hajtja őt. S hogy meg van ilyenkor sértődve, ha letolja az X6-os a huszadik villogtatás után! Félre ne értsük egymást, mindkét delikvenst elítélem! A másik veszélykeltő kispajtás a bizonytalan, aki képes a külső sávban nálánál lassabban közlekedő járművet úgy előzni, hogy minden gyorsítás nélkül a 100 km/h-s sebességével egyszerűen belibben a belső, átlag 140 km/h-val haladó sávba (néha féktávolságon belül)! Ezt persze a belsőben haladók sűrű fékezéssel és káromkodással hálálják meg!
Javasolnám: Legyünk tisztában a kocsink adottságaival, s használjuk azt megfelelően! Egy dinamikusan haladó forgalomban mindig körültekintően váltsunk sávot, mérlegelve az előzéshez elégséges távolságot és a sávokban haladók sebességének eltérését!
2.) Van jogosítványom, de vezetési tapasztalatomat a "játékteremben szereztem": Sajnos nemcsak a friss jogosítvánnyal rendelkező fiatal barátaimra jellemző, hanem az idősebb korosztály azon részére is, akik hét közben, "lakás-telek-lakás" viszonylatban használják az oldmobilt évente tízszer, s kocsijuk műszerfalán 3000 km mutat az öreg Corsa, ami megdöbbentő, de valós érték. Náluk jellemző leginkább az olyan rácsúszásos koccanás, amikor folyamatosan az előtte haladó féklámpáját kusmantja, de egyszer csak elbambul a melegben, a sor fékez, ő meg csattan.
Javaslat: Kedves Haladó Kezdők! Figyeljük már az előttünk haladó kocsi előtt haladó forgalom reakcióit is, mert ilyen sebességnél, ha csak a másik popsiját figyeljük az sokszor késő! Az sem szégyen - régóta jogosítvánnyal rendelkező, de ritkán vezetők esetén sem -, ha feltesszük jól látható helyre a "T" betűjelzést, kérve ezzel a többiektől: "Figyelj rám, vigyázz rám!"
3.) Klímás, nemklímás, ekkora meleg sokféleképpen hat: Talán érdemes lenne odafigyelni néhány élettani tényezőre, mert ezzel elkerülhetjük baleseti helyzetünket! Az egyik fontos dolog ilyen melegben az utastér megfelelő hűtése.
Javaslat nem klímás autóra: Abban az esetben, ha nincs a kocsinkban klíma, akkor a külső forró levegőt ne áramoltassuk be a ventilátorrendszerrel a belső térbe! Lezárva a beszívócsonkot, állítsuk gyenge belső keverésre a ventilátort és az ablakok arányos lehúzásával frissítsük a belső levegőt.
Javaslat klímás autóra: Ha viszont van klímánk a kocsiban, akkor istenments, hogy lezárjuk a külső levegőcsatornán való beáramlást, mert zárt ablaknál a belső utastérből el fog fogyni az oxigén! A klímások figyelmét arra is felhívnám, hogy ne állítsák ilyen melegben 22°C alá a belső hűtést, mert a kocsiból kilépve, a 35-40°C-ba könnyen rosszulléthez vezethet.
Ha tudjuk, hogy alacsony a vérnyomásunk, akkor a meleg nálunk álmosságot könnyebben előidézhet.
Javaslat: Célszerű egy termoszba előkészíteni erős, testes fekete teát beízesítve, amit vezetés közbeni pihenéskor frissítőként használhatunk (sokkal jobb, mint a kávé)!
A magas vérnyomásosoknak bizony még jobban kell vigyázni, mert a meleg miatt hirtelen megugró vérnyomás szédüléshez, gyors rosszulléthez vezethet.
Javaslat: Nekik a hűtőtáskába bekészített nedves törölközőt ajánlanám, amivel vezetés közben hűthetik a homlokukat, tarkójukat. A vezetőnél hirtelen bekövetkező rosszullét súlyos tragédiához vezethet!
4.) Türelem Balatont terem: Nagyon nem szeretem azokat az autósokat, akik a nagybalatoni, pénteki forgalomban slalomversenyzőknek képzelik magukat. Azonkívül, hogy nagyon veszélyes, még súlyos szabálytalanság is. Ha ilyen autóssal találkozunk - a bosszankodáson túl (bár ezt sem érdemli meg) - inkább húzódjunk le a külső sávba, csökkentve ezzel a veszélyhelyzetet. A türelem azért is igen kifizetődő - sokszor lemértem -, mert egy Budapest - Keszthely menet esetén, lassabb, körültekintőbb vezetéssel is összesen 10-15 percet "bukhatunk"! Kíváncsi lennék, kinek ér meg 15 perc mondjuk egy 100-200.000 Ft-os kárt?! (De jó is lenne ezzel szemben egy 400-800.000 Ft-os munkaóradíj... :D)
Javaslat: Lehet, hogy gyorsabban szeretnénk lejutni a vízbe csobbanni, de legyünk türelmesek és figyelmesek egy ilyen forgalomban! Néha egy-egy udvariassági gesztus is belefér, mert mire leérünk ettől még jobb hangulatban fogunk megmártózni a Balaton vizében!
5.) A legdrágább ingatlan a temetői parcella: Bocsánat a morbid bekezdésért, de talán azon érdemes lenne elgondolkozni, hogy egy kis időmegtakarításért lefelé menet vagy visszafelé jövet, mekkora kockázatot vállalunk balesethelyzetet teremtő vagánykodásunkkal, gondatlan, figyelmetlen vezetésünkkel!
Javaslat: Vigyázzunk magunkra, családtagjainkra és az úton velünk együtt közlekedő autóstársainkra, mert nekik is van családjuk, gyermekük, szüleik!
(nem elrettentésképpen, hanem figyelmeztetésként!)
Végezetül talán tanulságos megnézni, elolvasni az elmúlt hét M7-es eseményeit:
https://www.google.hu/search?q=m7+baleset&tbs=qdr:w&tbas=0&source=lnt&sa=X&ved=0ahUKEwjuz8HK6LjVAhUMLMAKHQRPDt8QpwUIHQ&biw=1229&bih=620
Balesetmentes hétvégét kívánok mindenkinek!
Tisztelettel: Erdős Zoltán (Williamspear)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Cikkemhez egy kis adalék (információ WAZE navigációs rendszer):
2017. 08. 04. péntek 15:13 - M7 Balaton felé Székesfehérvár után a 62-es és a 63-as közúti kihajtó között baleset van jelenleg!!!
Rendőri intézkedés folyik!
A 62-es közúti kihajtótól visszafelé, egészen a Velence tó közepéig torlódik a forgalom az M7-esen!
A sebesség nagyon hullámzó, egyes WAZER jelentések szerint csak lépésben lehet haladni!
Csak óvatósan!
(Williamspear)